България – хронично осъдена! Как Европа вижда една упрекната демокрация, но изпълнила всички критерии за еврозоната?!
Комисията директно посочва, че Висшият съдебен съвет функционира извън мандата си от октомври 2022 г., като парламентът дори прие закон, с който забранява на този орган да избира нов главен прокурор – изумителен конституционен абсурд, равносилен на правен вакуум.
Европейската комисия изрече това, което българските власти упорито отказват да признаят: в България правото е капсулирано, корупцията – инсталирана по върховете на властта, медиите – приклещени между зависимост и автоцензура, а върховенството на закона – само в протоколните изказвания. Докладът за 2025 г. не оставя място за съмнение – София е сред най-проблемните точки на правната карта на Европейския съюз, със системни провали в редица области, които при други държави биха предизвикали санкционни процедури. Европейската комисия каза на глас това, което в България се шепне от години: държавата е парализирана от институционално безвластие, правосъдието е заклещено в зависимости, а медийната свобода е имитация. Докладът за върховенството на правото за 2025 г. я поставя на прага на системна несъстоятелност в ключови области. В сравнение с други държави от ЕС България остава в дъното почти по всички наблюдавани параметри – редом с Унгария, Полша и Хърватия.
Съдебна власт с изтекъл срок на годност
Комисията директно посочва, че Висшият съдебен съвет функционира извън мандата си от октомври 2022 г., като парламентът дори прие закон, с който забранява на този орган да избира нов главен прокурор – изумителен конституционен абсурд, равносилен на правен вакуум. Подмяната на съдебна реформа със симулации стига дотам, че Конституционният съд обяви ключови изменения в основния закон за противоконституционни с мотива, че засягат „основите на държавното устройство“. В сърцето на тази безизходица стои и Инспекторатът към ВСС – орган, който според Съда на ЕС действа в разрез с европейските принципи на независимост и законност.
Докладът фиксира: опитите за конституционна реформа бяха не само компрометирани, но и обявени за противоконституционни. С промени, отхвърлени от Конституционния съд, България остана със старата система на Висш съдебен съвет, в която четирима от 20 членове са избрани пряко от съдиите – бройка, която е далеч под стандарта в държави като Германия (над 50% професионална квота) или Белгия (приоритетна роля на съдебната общност). Задълбочаването на доминацията на парламента върху прокурорската колегия бе директно критикувано като нарушаващо баланса между властите.
България е една от малкото държави в ЕС, където главният прокурор не подлежи на ефективен контрол. Комисията отбелязва, че новият механизъм за отчетност не функционира поради процедурни дефицити и фактическа зависимост на „ад хок“ прокурора от самата прокуратура. В страни като Словения и Италия независимите механизми за разследване на прокурори са работещи и използвани. В България – блокирани. Още по-показателен е фактът, че за над 144 000 отказа за образуване на досъдебно производство през 2024 г. – само 512 са стигнали до съдебен контрол. Това е под 0,5% – юридическа непрозрачност, недопустима за държава членка на ЕС.
Правосъдие на пауза. Съветът на Европа отново напомня: 800 български съдии са били проверявани заради „връзки с организирани престъпни групи“, но нито един не е обвинен. В Полша същият мащаб на подозрения предизвика дисциплинарна буря. В България – мълчание и бездействие. Същевременно Инспекторатът към ВСС продължава да действа с изтекъл мандат, въпреки осъдително решение на Съда на ЕС (дело C-313/23 и др.), което при държави като Латвия и Чехия доведе до незабавна институционална реформа. В България – никакъв резултат.
Електронно правосъдие офлайн! България изостава сериозно в дигитализацията на съдебната система. Докато в Австрия и Литва се провеждат дела дистанционно от 2021 г., у нас все още няма електронна връзка между съдилища, адвокати и нотариуси. Фирмите отчитат липсата на електронни услуги като пречка за бизнес. Министерството на правосъдието обяви намерения за реформа, но с отсъстващ капацитет и разклатено доверие.
България не просто не отговаря на стандартите на правова държава в ЕС – тя ги демонтира със системна последователност. Докладът за 2025 г. е безпрецедентно обвинение, но също и последно предупреждение. Ако политическата класа продължи да игнорира тези сигнали, България рискува да се превърне в паралелна реалност в сърцето на Европа – територия с европейско финансиране, но без европейско право.
Корупцията – официален институционален фон
България е 26-а по антикорупционен индекс в ЕС – само Унгария се представя по-зле. Европейският доклад потвърждава: бизнесът не вярва в правораздаването, обществото – още по-малко. 89% от компаниите смятат корупцията за повсеместна, а над половината я възприемат като пречка за бизнес. Европейската прокуратура вече проверява българския делегиран прокурор за тежки нарушения. И въпреки това – конкретни присъди за висши длъжностни лица няма. Година след година България демонстрира неспособност или нежелание да постигне каквото и да е наказателнопроцесуално възмездие. Корупцията: национална особеност – с индекс от 43/100 по скалата на Transparency International, България е на 26-о място в ЕС, само пред Унгария. За сравнение, Дания (90), Финландия (87) и Швеция (83) доказват, че антикорупционната политика е въпрос не на финанси, а на институции и воля. 89% от бизнеса у нас считат корупцията за широко разпространена, в Румъния този дял е 70%, а в Германия – 31%. Въпреки множеството доклади прокуратурата не е произвела нито един случай на високопоставена осъдителна присъда за корупция. Това прави България уникална в ЕС – страна, в която антикорупционната реторика е пълна подмяна на реалностите.
Медии без кислород
Състоянието на медиите в страната се оценява като тревожно: липса на прозрачност на собствеността, политически натиск върху СЕМ, умишлено забавени конкурси за генерален директор на БНТ и БНР. Държавното и общинското финансиране създават зависимости, които изкривяват редакционната политика. Физически нападения над журналисти не се разследват ефективно, България продължава да трупа осъдителни решения в Страсбург. В сравнение с повечето държави в ЕС България е сред последните по ниво на медийна свобода и защита на журналисти – тенденция, която няма индикации да се обърне.
Медии в сянка
България е сред последните по медийна свобода в ЕС според Монитора за медиен плурализъм и „Репортери без граници“. През 2025 г. нито една глоба не е наложена за укриване на собственост върху медии – въпреки публичните данни за нарушения. В Естония и Франция това води до автоматично спиране на достъпа до публично финансиране. В България – небрежност и институционално безучастие. Назначенията в обществените медии са обвити в скандали, а временно изпълняващите длъжността директори не носят дългосрочна визия, а временна лоялност.
Разградена правна държава
Комисията констатира и неефективност на изпълнението на съдебни решения – включително тези на ЕСПЧ, които се влачат с години. Нито една институция не носи реална отговорност за системната липса на реакция. В други държави – като Германия, Нидерландия или Финландия – подобни забавяния са изключение. В България те са норма.
Европейският гняв и българското безразличие
България е в правна и морална изолация в рамките на ЕС. Докато други страни биват подлагани на мониторинг заради инциденти, в България нарушението е самата система. И макар докладът да използва умерен административен език, неговите констатации са равнозначни на диагноза: разложение на институциите, загуба на доверие, отказ от правосъдие.
Времето за увъртане изтече. Ако и този доклад остане без политическо последствие, следващият може да бъде придружен не от съобщение, а от процедура за спиране на средства. Или поне такава би била логиката, ако Европейският съюз наистина държи на собствените си ценности.
Няма нужда от повече протоколи, анализи и междуинституционални диалози. Диагнозата е поставена, трупът е върху масата, а Европейската комисия вече пише аутопсията. България не просто не провежда реформа – тя режисира нейното инсценирано проваляне. Институции с изтекъл мандат, прокурори извън контрол, съдебен съвет в конституционна кома, медии без глас и бизнес, който търси правосъдие в друга държава членка – това не е преход, това е перманентна патология.
Докато други държави от Централна Европа успяват да се върнат в ритъма на правото, България изглежда съзнателно избира да остане в зоната на институционалната сянка – полудемократична, полупрозрачна и напълно безнаказана. Европа може да наблюдава, може да увещава, но в един момент ще трябва да действа – защото една отровена съдебна система не само не лекува, тя заразява.
И ако българската политическа класа още вярва, че докладите са просто шум от Брюксел, нека чуе добре този: в него ехти не административен език, а предсмъртен звън за върховенството на правото в България. Звън, който вече никой няма да може да заглуши с изкуствена усмивка и празен реформаторски език.
Коментари