Най-строгите закони в Европа? България залага на затвор вместо на пътна безопасност

Новите текстове въвеждат години ефективен затвор дори за случаи, които досега се смятаха за по-леки

През юли 2025 г. бяха скоростно приети изменения в Наказателния кодекс и Закона за движение по пътищата, които предвиждат значително по-строги наказания от всички останали демократични европейски държави, а дори и от някои авторитарни режими. Тези мерки предизвикват сериозни критики, защото вкарват в затвора за нарушения, които в Европа обикновено се санкционират само с глоби или условни присъди.

Новите текстове въвеждат години ефективен затвор дори за случаи, които досега се смятаха за по-леки. Например, при катастрофа с леко пострадал вече се предвиждат минимум 5 години лишаване от свобода — наказание, което в повечето страни от ЕС би било немислимо.

Контраст със статистиката и практиките в ЕС

По данни на НСИ за 2023 г., България има 5577 лишени от свобода, като броят им намалява спрямо 11 426 през 2006 г. (Източник 1, Източник 2). В същото време, според статистиката за пътнотранспортни произшествия през 2023 г. са регистрирани 6993 катастрофи с пострадали, от които само 525 са със загинали (НСИ, PTP_2023.pdf). Досега ефективни присъди се налагаха основно при катастрофи със смъртен изход — в унисон с европейската практика. Новите разпоредби обаче поставят България в остър контраст с останалите държави.

По данни на МВР за 2024 г. (МВР доклад):

4398 души са наказани за алкохол над 1.2 промила,

4279 – за употреба на наркотици,

9681 – за отказ от тест.

По новия закон всички тези нарушения вече водят до ефективен затвор. Това означава, че през 2026 г. България може да очаква над 25 000 нови затворници, от които поне 7000 с присъди над 5 години — резултат, който почти тройно надвишава капацитета на съществуващите затвори и няма аналог в Европа.

Критични въпроси

Според инженера Николай Вътев, автор на обществено отворено писмо по темата, ключовите въпроси, които остават без отговор, са:

Кога и как управляващите ще започнат да строят нови затвори, ако държавата реално се готви за утрояване на затворническия контингент?

Защо се прилагат крайни наказания към шофьорите, докато липсват ефективни санкции срещу институции за лоша инфраструктура и опасни пътни знаци?

Как ще бъде решен проблемът с фалшиво положителните тестове за наркотици, които според експерти достигат 46%?

България се очертава като страна с едни от най-тежките наказания за пътни нарушения в Европа. Ако промените останат в сила, вместо по-безопасни пътища държавата може да се сблъска с пренаселени затвори, социално напрежение и критики за несъразмерност на санкциите спрямо европейските стандарти.

Последвайте ни в Telegram, Viber или Facebook.

Споделете с приятелите си

Коментари

Има 0 коментара за статията

Напишете коментар

За да добавяте коментари е необходимо да се впишете в системата
ВХОД