Един ден на Витоша – разпад поради рекет или рекет, водещ до разпад?

В този текст ще сравним всички гледни точки – на жителите на гр. София, на еколозите, на инвеститорите, на кмета, общината и държавата. И ще потърсим къде е истината.

Един ден на Витоша – разпад поради рекет или рекет, водещ до разпад?

В този текст ще сравним всички гледни точки – на жителите на гр. София, на еколозите, на инвеститорите, на кмета, общината и държавата. И ще потърсим къде е истината.

Витоша е минипроекция на всичко, което се случва в България. Планината в близост до София е умишлено водена към разпад, съсипвана и обезлюдявана година след година, за да може някой, някога, да изкупи всичко за стотинки и да направи един огромен бизнес проект и ски комплекс на минути от столицата ни. А защо не и да изпере някой милион от онези незаконни пари, които Главчев иска да узакони с 15% данък, за да станат бели и изпрани, готови за обмяна в евро например. Колко удобно!

В събота се опитахме, неуспешно, да се качим на Витоша. Движението беше тотално спряно, дори и автобусите не се движеха.

Цялата неделя миналата седмица бяхме на Витоша. Три часа на хижа „Офелиите“, където за първи път качихме дъщеричката ми на шейна. Четири часа в колата, в тапа и задръстване, без опция да мръднем и метър или да оставим колата. И още един пети час, за да взема сестра ми, зет ми и тригодишния им син от спирката на Златните мостове. Пешеходното разстояние от спирката до хижа „Офелиите“ е един час.

Това е реалността днес – Витоша е поставена на колене. Без лифтове и без лесен достъп до хладните ѝ гори и ски пистите ѝ, които западат година след година. Достъпът на автомобили е разбираемо ограничен всеки уикенд от 11 до 14 ч. По това време остават само няколко автобуса на противоречива възраст и с неизвестна екологичност, крайно недостатъчни да поемат желаещите да се качат в планината, отколкото капацитетът им позволява. Миналия уикенд един от тях се развали за пореден път, оставяйки всичките си пътници по средата на пътя, без да броим препълнените спирки от чакащи хора. Но нека видим гледните точки.

Дали Витоша има условия да бъде курорт на световно ниво?

Със сигурност Витоша не е една от най-високите планини и ако я сравняваме с Алпите или дори с Пирин и Рила, то Витоша е доста по-ниска. Тя е богата на гори в по-голямата си част, а възможностите за писти не са чак толкова много. Това винаги е било сериозен аргумент на еколозите. И те са прави.

Дали има икономически предпоставки Витоша да бъде един по-модерен курорт?

Не са много страните в света, които са дарени с планина в близост до столицата им. Не са много столиците в света, които имат ски курорт само на няколко минути от центъра. В София вероятно има около два милиона души. Огромна част от тях са фенове на зимните спортове и настоящи клиенти, а потенциалните такива са в пъти повече. Витоша е пълна със ски училища за деца и начинаещи скиори и сноубордисти. Казано с други думи – икономическият потенциал за един добре развит курорт е огромен. Нещо повече – като европейска столица, тук пребивават както столичани, така и много хора от провинцията, работят и голям брой хора от Европа. София е на час-два от други европейски страни и достъпът е изключително евтин и лесен. Световен ски курорт с възможности за организиране на състезания – надали, но добър български курорт с добър потенциал за европейски клиенти – напълно възможно!

Защо обаче развиването на Витоша като ски курорт не се случва?

Причините са две и тук въвеждаме понятието рекет.

В медиите многократно е публикувана информация, че в собствеността на повечето курорти у нас има офшорни фирми, чиито следи са трудно проследими. Открива се общо между „Витоша ски“ и концесионерите „Юлен“ в Банско и „Боро спорт“ в Боровец, както и обвързаност с определени банки, бизнесмени и политици. Публична тайна е, че Витоша като място за зимен туризъм не се развива, за да могат всички да ходят на Боровец и Банско и там да харчат парите си. Тук изключваме Пампорово, защото, от една страна, пътят до Пампорово отнема два пъти повече време от пътя до Банско и три пъти повече от пътя до Боровец. От друга страна, защото е обвързан с други банки и жени – бизнесдами, но и с връзки със същите политици. Лишаването на софиянци от един добър курорт, за да бъдат принудени да ходят на Боровец и Банско, е чиста проба рекет.

От „Витоша ски“ многократно са заявявали в медиите, че са готови да инвестират големи суми в развитието на курорта, но при условие, че се промени законът, който урежда положението на природен парк „Витоша“. Еколозите, общината и държавата не позволяват това, може би заради лошия опит с Банско, където инвеститорът получи разрешение за 1, а застрои и използва 101. Според инвеститора, зад когото казват, че стои Цеко Минев, това е рекет. Така нерешените отношения с властите и екоорганизациите в продължение на години държат природния парк в състояние на безвремие, при което той остава недостъпен за многобройните почитатели на зимни спортове, въпреки прекрасните условия за това. През цялото това време бизнесът е готов на всичко, за да прилапа и малкото останало от природата ни, като застрои поредния курорт с хотели, и за да изпере пари.

Напомням, че този „филм“ вече сме го гледали в Банско, където наистина има нужда от втори лифт. Инвеститорът обаче не иска да построи втори лифт, без да построи цяло едно второ Банско. Припомням и факта, че държавата оторизира вече покойния Боян Петров да преговаря с инвеститора в Банско и му предложи да направят втори лифт, но без повече хотели в планината, които са на ръба на закона или извън него. „Инвеститорите“, естествено, отказаха.

Така някак си логично собственикът на „Витоша ски“ в отговор на властите и еколозите решава да НЕ поддържа и да УНИЩОЖАВА един по един лифтовете на Витоша, включително и Симеоновския лифт, който беше не само екологично и лесно решение за достъп до Витоша за всички столичани, но и уникално по рода си съоръжение, което при поставянето му през 1982-ра е един от най-дългите лифтове в света. Но „Витоша ски“ с лека ръка го затваря с поредни оправдания. По същия начин бяха спрени Драгалевският и Княжевският лифт, които така и не бяха пуснати отново. Тогава от „Витоша ски“ се оправдаваха отново, че няма части за тези лифтове, защото били прекалено стари, но журналисти се свързаха с производителите на лифтовете и доказаха, че части има и че от „Витоша ски“ безпардонно лъжат. НИКАКВИ ПОСЛЕДСТВИЯ ОТ ТОВА. Ето това е истинският рекет, който засяга не само ценителите на зимните спортове, а всеки един от жителите на София. Тук бих добавил още нещо – като фен на сноуборда, който обикаля не само нашите планини, но и Алпите, мога да ви кажа, че в много от курортите из Алпите има стари лифтове като тези на Витоша, които работят на пълна пара.

Столичани сме дарени с прекрасна планина, само на минути от центъра. Макар и да остават работещи само двата лифта – „Лале 1“ и „Лале 2“, и вторият лифт обикновено отваря чак след средата на март, когато е доста топло, бързо става киша и хората трудно могат да се насладят на всички възможности, които ни дава снежна Витоша – желаещите да карат там не са малко. Тази зима обаче времето е с нас. Още през месец декември падна огромно количество сняг, което не се е случвало през последните години, и това доведе до отварянето на „Лале 2“. А отварянето на „Лале 2“ сега доведе до желанието на хиляди хора да се качат на Витоша. За съжаление, това отново показа неподготвеността на Столична община да организира удобно градския транспорт и да улесни придвижването на Витоша. За справка, дори и по-миналия уикенд ме отбиха на час пешеходно разстояние от „Лале 1“. Трябваше да вървя пеша с екипировката си над час, за да стигна до лифта, и още толкова обратно до колата.

Какъв е отговорът на кмета, общината и държавата?

Никакъв. Няма отговор. От екипа на новия кмет казват, че ГЕРБ са виновни. И вероятно са прави. Защото „Витоша ски“ приватизира държавното предприятие „Въжени линии“ през 2007-а, когато Бойко Борисов беше кмет, без никакви изисквания за последваща поддръжка в приватизационния договор. По традиция какъвто и да е той, у нас мразят следприватизационния контрол. Общинските съветници на ГЕРБ казват, че кметът и екипът му не правят нищо, и вероятно са прави. А кметът ни казва две неща – че се надява до края на мандата му да има поне един работещ лифт до Витоша и че се надява партиите да се обединят около казуса „Витоша“ и да променят ситуацията. Защото явно Столична община не може да се справи с това. Нещо повече – със свое решение ВАС задължава „Витоша ски“ да възстанови Драгалевския лифт, но до ден днешен, вече повече от година, няма никакво развитие, нито информация какво се прави по въпроса.

И да, следващия уикенд пак ще съм на Витоша и ще карам сноуборд на „Лале 2“, а дъщеря ми ще кара шейна на х. „Офелиите“ и х. „Звездица“. Стига да има отворен път или поне движещ се градски транспорт. Защото днес, когато снегът бе толкова красив и вдъхновяващ за ценителите на снежните преживявания, пътят беше затворен, а автобуси не се движеха.

И тази зима, в която сме благословени с достатъчно сняг за зимни спортове, несъстоялият се зимен курорт на Витоша, на минути от милионния град, ще продължи да запада. Снегът е само повод на управляващите столицата, а и държавата, да поприказват малко по темата, но отново да не поемат отговорността да разсекат този възел. Нищо няма да се случи – тази и следващите зими, защото очевидно и двете страни в този болен за софиянци казус имат предимно лични, не обществени интереси.

Обществени интереси имаме софиянци, които и тази зима ще висим по спирките или в колите си. Остават ни и общите задължения – да плащаме тлъстите заплати на общинарите.
Приятно чакане, висене, боледуване в мръсния милионен град и плащане на данъци – нашето основно право.

 

Присъединете се към нашата общност в Telegram ТУК

Споделете с приятелите си

Коментари

Има 0 коментара за статията

Напишете коментар

За да добавяте коментари е необходимо да се впишете в системата
ВХОД