SAF-T –НОВОТО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО НА НАП КЪМ БИЗНЕСА НАВЛИЗА В СЛЕДВАЩ ЕТАП

Внедряването на SAF-T от бизнеса изисква промени в софтуерните IT системи и въвеждане на нови функционалности.

Националната агенция за приходите публикува за обществени  консултации проект
на заповед на изпълнителния директор, с която ще бъдат утвърдени структурата,
формата, съдържанието и начинът на подаване на стандартния одитен файл за данъчни
цели (SAF-T), който през следващите пет години поетапно ще става задължителен за
бизнеса.
Проектите на заповедта, както и на приложенията към нея, се достъпват на
официалната интернет страница на НАП в рубриката „Обществени консултации на
проект на заповед, с която се определят редът и формата за подаване на стандартен
одитен файл за данъчни цели (SAF-T)“. 
Становища, предложения и коментари по проектите на заповедта и приложените
към нея стандартни номенклатури се приемат в срок до 30 дни от започване на
обществените консултации или до 09 юни 2025 г. (включително), на електронна поща:
[email protected]
Напомняме, че SAF-T e международен стандарт за подаване на счетоводни данни в
унифициран формат от задължените лица към приходната администрация. Той съдържа
данни за икономическата дейност и счетоводната отчетност на задълженото лице,
които следва да бъдат подадени в стандартизиран формат на месечна база, годишна
база или при поискване.
Ползите от SAF-T според НАП ще са подобряване на обмена на данни между
администрацията и бизнеса, намаляване на грешките чрез предварителна проверка на
данните преди тяхното подаване, улесняване на достъпването и прегледа на
информация, което ще доведе до по- бърз и ефективен контрол.
Внедряването на SAF-T от бизнеса обаче изисква промени в софтуерните IT
системите и въвеждане на нови функционалности. Това може да означава закупуване
на нов софтуер или актуализиране на съществуващия. SAF-T няма да отмени текущите
отчети и декларации, което означава по- голям обем работа. SAF-T файлът може да
доведе до допълнителни проверки и ревизии въз основа на подадените данни, в случай
че не са коректни. Затова трябва бизнесът да гарантира, че информацията е вярна още
преди изпращането й на органите по приходите като изисква своевременно точни
данни от контрагентите си, което ще доведе до нови предизвикателства в работата.
През 2019 г. НАП се опита да наложи на бизнеса нов софтуер за управление на
продажбите в търговски обект или т. нар. СУПТО чрез промени в Наредба Н-18 за

регистриране и отчитане на продажби в търговски обекти и ЗДДС. Впоследствие по
жалби на Българската стопанска камара, организации и фирми, Върховният
административен съд отмени текстовете от Наредба № Н-18, чрез които се въвеждаше
задължително СУПТО и той прие доброволен характер.
Какви ще са резултатите сега от общественото обсъждане на SAF-T и реакцията на
бизнеса предстои да се разбере.

Споделете с приятелите си

Коментари

Има 0 коментара за статията

Напишете коментар

За да добавяте коментари е необходимо да се впишете в системата
ВХОД