Фалити, разходи и нови правила: SAF-T притиска бизнеса още преди старта

Малки и средни фирми ще се сблъскат със значителна административна и финансовата тежест.

На интернет страницата на Националната агенция за приходите (НАП) бяха публикувани резултатите от общественото обсъждане на проекта на заповед за подаване на стандартен одитен файл за данъчни цели (SAF-T).

Според официалните данни на НАП са постъпили общо 338 становища, мнения, предложения и препоръки от 49 участници. Обсъждането се отнася до проекта на заповед на изпълнителния директор, с която ще се утвърдят структурата, формата и начинът на подаване на файла SAF-T.

Предмет на консултациите бяха публикуваните на сайта на НАП документи, включително:

XSD-схема и примерен XML-файл;

Таблично описание на елементите в секциите и подсекциите на файла;

Указания за съдържанието на файла;

Изисквания за докладване по различни времеви периоди (месечно, годишно или при поискване);

Уточнения за начина на отчитане на чувствителна информация – банкова тайна (Закон за кредитните институции), застрахователна тайна (Кодекс за застраховане) и здравна информация (Закон за здравето).

Обобщени резултати от консултациите:

116 предложения са приети изцяло;

16 са частично приети;

206 са отхвърлени.

Отхвърлените предложения не се отнасят до обсъжданите документи, а са свързани с вече действащата нормативна уредба – включително искания за промени в основата на регламентацията на SAF-T, сроковете и обхвата на подаваната информация.

Всички получени предложения са обобщени в документа „Справка за предложенията, становищата и възраженията…“, публикуван на сайта на НАП:
https://nra.bg/wps/portal/nra/proekti/sistema-za-schetovodno-otchitane/dokumenti-saf-t/78e9823d-4710-470f-b878-09b4ccfd44b4

Предстои издаването на окончателната заповед на изпълнителния директор на НАП, която ще определи окончателно формата, реда и начина за подаване на данните чрез SAF-T.

България стартира поетапното въвеждане на SAF‑T. Големите предприятия ще започнат от 1 януари 2026 г., а до 2030 г. системата ще е задължителна за всички фирми.

Какво означава това на практика:

Всеки вид стока се декларира отделно – без групови обобщения. Обхватът включва всички продукти, особено при рискови категории като храни, горива и др.

Малки и средни фирми ще се сблъскат със значителна административна и финансовата тежест. Необходимост от втори счетоводен софтуер и ИТ решения увеличава разходите и риска от грешки.

Очакват се стрес, глоби и забавяния в краткосрочен и фалити в дългосрочен план. Редица фирми вече обмислят отказ от определени дейности.

Защо се въвежда:

Да се овладеят ДДС измами и сивата икономика.

Да се подготви България за еврозоната и за по-висока финансова прозрачност, съвместима със стандартите на ЕС и OECD.

Препоръки за смекчаване на ефекта:

Необходима е техническа и финансова подкрепа от държавата.

Облекчения и адаптивни срокове за микро‑ и малки предприятия.

Без подобни мерки системата може да доведе до съществен натиск върху бизнеса.

Последвайте ни в Telegram, Viber или Facebook.

Споделете с приятелите си

Коментари

Има 0 коментара за статията

Напишете коментар

За да добавяте коментари е необходимо да се впишете в системата
ВХОД