Детска градина „Слънчице“ отвори врати в Костинброд – радост за децата, въпросителни за възрастните
Новият дом на 128 деца е повод за гордост и надежда. Но оградата, окичена с табели на частна охранителна фирма, поставя въпроси за правилата, етиката и посланията, които изпращаме към най-малките.
На 26 август 2025 г. в Костинброд бе открита най-новата детска градина в общината – „Слънчице“. Модерната сграда ще приеме 128 деца и е част от държавната програма за изграждане на нови образователни заведения. Официалното откриване събра представители на правителството, местната власт и десетки родители – с усмивки, песни и празнично настроение. Новината е отлична: повече места за децата, по-добри условия за възпитателите, още една светла точка на образователната карта на региона.
Радост и… табели по оградата
Още от първия ден обаче погледът на граждани и родители се спира върху нещо необичайно – по оградата на новата детска градина личат множество табели на частна охранителна фирма („Делта Гард“).
Присъствието им в тази среда поражда въпроси:
Защо входът към детството е рамкиран от корпоративни знаци?
Какво послание носи това – сигурност, страх или реклама?
Законно ли е поставянето им, кой го е разрешил и при какви условия?
Законът какво казва?
Според чл. 56 от Закона за устройство на територията и съответните общински наредби, поставянето на рекламни елементи (вкл. табели) става само с разрешение от общината, със схема, съгласувана от главния архитект. Община Костинброд има собствена наредба, която урежда реда и условията за рекламна дейност.
Остава отворено дали конкретните табели по оградата на „Слънчице“ са вписани по този ред и как са съобразени с факта, че става дума за детско заведение – територия, където възпитателният и естетически контекст имат особено значение.
Въпросът за посланията
Децата учат чрез образи. Когато сред първите неща, които виждат сутрин, са лога на охранителна фирма, това внушава: „тук има опасност, но някой те пази“. Дали е редно именно така да започва денят им?
В много европейски държави практиката е ясна: дискретно означаване (например малък стикер на входа „обектът се охранява“) – да; масово „брандиране“ на огради и фасади – не.
Гласът на гражданите
Жителите на Костинброд се радват на новата детска градина, но част от тях вече питат в социалните мрежи:
Защо оградата прилича на билборд?
Какво печели общината – договор, дарение, реклама?
Какво губим като общество, когато комерсиалното навлиза в детската среда?
Вместо финал – отговори и прозрачност
Решението е просто: публичност и диалог. Общината може да публикува издаденото разрешение (ако има такова), договора (ако е налице) и да преразгледа нуждата от толкова натрапчиво визуално присъствие.
Детската градина е символ на бъдещето. Нека „Слънчице“ грее със смях, цветове и надежда – а не със съмнения за това кой и защо поставя табели по оградата ѝ.
Коментари