Българският туризъм – погълнат ли е вече от чуждестранните онлайн гиганти?

Проблемът, уважаеми будни читатели, е, че всяка чуждестранна зависимост, в която ние се намираме, ни прави по-малко българи. Защото името „българин“ означава „свободен човек“!

Станали ли са незаменим посредник между туристическия обект и крайния клиент Booking.com и AirBNB и дали туризмът у нас не е вече притежание на тези платформи и собствениците им в чужбина? Темата е обширна и следва да бъде разгледана в няколко части. Казвам се Боян Митев и днес ще ви споделя моя 5-годишен опит като собственик на малък туристически обект, къща за гости „Градина Вита“.

През 2019 г. обектът получи своя статут на къща за гости и вече можеше да започне да приема резервации. Набавянето на първите клиенти в най-кратък срок е от изключителна важност за всеки нов бизнес, а стартът му би следвало да се насърчава и подпомага от съответната държава (в случая България). Е, тук нашето родно Министерство на туризма не помогна с нищо, дори напротив – любезният коментар на инспекторите, дошли да категоризират обекта, беше: „Че кой ще дойде тук, на края на София, да нощува при вас? Никой!“.

С тези „окуражителни думи“ държавните служители изразяват цялостното отношение на властимащите към всеки български предприемач, дръзнал да започне нещо ново и искащ да подхранва българската икономика. Тук е важно да споменем и друго – в България, за съжаление, нямаме собствена онлайн платформа, която да спомогне родните ни туристически обекти да получат така необходимите си първи резервации. Как тогава са започнали тези от нас, които са успели?

Връщаме се към основната ни тема, за чуждестранните онлайн гиганти Booking.com и AirBNB. И преди някой да попита „а защо не се регистрирате в Почивка.бг?“, веднага ще кажа – и там се регистрирах, но този наш роден сайт не може да осигури нужния обем резервации, за да успее един малък туристически обект да потръгне от нулата. Почивка.бг е прекрасен сайт за туристически обяви на обекти и услуги, но няма никаква конкурентоспособност със западните платформи. Какво всъщност предлага Букинг например в сравнение с Почивка.бг?

Ето какво – пълен достъп до световния пазар, предлагайки моя нищожно малък обект (къща за гости) на туристи от целия свят, включително българите – както зад граница, така и на родна почва. Това се случва чрез мобилно приложение, автоматично локализиращо най-близките места за настанявания, с опция за сортиране по десетки критерии... и най-важното, моментална резервация чрез натискането на един бутон! За капак на всичко, от Букинг са си осигурили перманентна реклама в най-използваната търсачка в света – Google, измествайки собствената им система за ревюта в Google Business!

Така напълно се затваря кръгът и Букинг ефективно поема резервациите на огромна част от българските туристи за територията на страната ни (и съответно сто процента от чужденците, с единствено AirBNB като някаква конкуренция).

Не ме разбирайте погрешно – при липса на конкуренция (понеже нямаме българска онлайн платформа за каквото и да било относно туризма), Букинг са дошли у нас, заварили са един готов пазар за превземане и не можем да ги виним за това. Те си гледат интереса като бизнес, а държавата, в която им е централата – Нидерландия, също гледа своя интерес, а именно да получава невероятни допълнителни финанси дневно (и ежесекундно) при всяко натискане на бутона „Резервирай“ в мобилното им приложение.

Къде тогава е проблемът? И какъв бе смисълът на настоящата статия, може би вече се питате. Проблемът, уважаеми будни читатели, е, че всяка чуждестранна зависимост, в която ние се намираме, ни прави по-малко българи. Защото името „българин“ означава „свободен човек“! Това е останало в историческите извори на чуждите нации, писали за нашия народ през вековете – били сме свободни и сме единствени в това, че не сме поробвали другите!

Защо тогава дадохме на Нидерландия да поеме всички тези комисиони при всяка направена резервация от българи към български туристически обекти за нощувки? Това са 16,5% от всяка резервация и тези пари отиват директно в чужда държава, еднопосочно и безвъзвратно. Само за сравнение – това е почти двойно по-голяма сума от туристическото ДДС (9%), което ние плащаме към нашето министерство! Нима тези пари на нашата държава тук са ѝ излишни? Или пък собственикът на туристическия обект ще стане по-успешен, когато чужда държава му събира значителна част от приходите? Та ние така инвестираме в Нидерландия вместо в родината, която ни е създала!

Но не е само това проблемът... когато една платформа (всъщност корпорация) стане монополист, тогава идват резките промени в условията на предлаганите услуги! Имах честта да наблюдавам този процес лично, в рамките на 5-годишното ми партньорство, за което ще говоря по-подробно в следващата ми статия.

Но нека сега да завършим с нещо позитивно... Когато даваме гласност на даден проблем, ние вече сме отворени да търсим неговото решение. Дали пък не е добра идея да изградим наша, българска платформа за правене на резервации? А защо да не я направим по-изгодна и благоприятна от Букинг, че да навлезем и в чуждестранните пазари? Аз смятам, че всичко е по силите ни, стига да започнем да работим в правилната посока! И тя е много ясна – да направим България най-доброто място за живеене, а оттам – и за развитие на истински, качествен международен туризъм! И тогава парите спират да са ни проблем!

Благодаря за прочита, очаквайте скоро продължението – темата е всеобхватна и ни засяга всички еднакво (директно или индиректно).

 Присъединете се към нашата общност в Telegram ТУК

 

Споделете с приятелите си

Коментари

Има 0 коментара за статията

Напишете коментар

За да добавяте коментари е необходимо да се впишете в системата
ВХОД